Aya
    När man har läst klart till socionom blir det lättare att få utbilda sig till adoptionskonsult och är det lätt att få jobb i det ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,
    socionom kan man i Sverige bli endast via Socionomprogrammet. Exakt vilka kurser man läser inom socionomprogrammet är det bättre att fråga på de lärosätena där programmet ges.
    Adoptionskonsult >> - brukar oftast ha grundutbildning till socionom, men kan även ha andra utbildningar.

    Daniel SYV

    Hej Aya,
    de uppgifter vi har är att det är svårt att få jobb som Adoptionskonsult; många personer med diverse olika utbildningar, bl.a socionomer vill jobba som adoptionskonsulter och det råder därför stor konkurrens om de få tjänster som finns på det område...

    Men vi känner också till att man kan ex. i jobber som Familjerättssekreterare >> jobba med adoptioner som EN DEL av sina arbetsuppgifter, ex. kan arbetsuppgifter beskrivas på förljande sätt:

    Det är alltså större chans att få jobb som Familjerättssekreterare, jämfört med chanser att få jobb som Adoptionskonsult. Hur stor del av jobbet som familjerätssekreterare ägnar åt utförande av medgivandeutredningar för adiptioner - är omöjligt att svara på.. det beror på hur många sådana ärenden som "dyker upp" just där och då... för övrigt har hen även många andra arbetsuppgifter. Vilka? Var god läs nedan: