Clara
    Hej!

    Jag har gått ut gymnasiet och vill börja plugga till barnmorska. Jag läste samhällsvetenskapsprogramet, men läste enbart matte 1b, då jag har svårigheter med mattematik.
    Undrar nu vilka exakta kurser som krävs för att jag ska kunna börja läsa till sjuksköterska för att sedan läsa vidare till barnmorska.

    Hälsningar Clara

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Clara!

    Särskild behörighet till en högskoleutbildning "Sjuksköterska" ( exakt samma behörighet är det även till "Röntgensjuksköterska") består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser:
    Matematik 2a/2b/2c (en av de kurserna, inte alla), Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Dessutom måste man till alla högskoleutbildningar alltid ha Grundläggande behörighet.

    Du kan läsa eller göra prövning i Matematik 2a (som är lite lättare än b-spår). Du måste också ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Naturkunskap 2.

    Dessutom måste du ha Grundläggande behörighet. Om du fick Examensbevis (ej Studiebevis) från ett högskoleförberedande program, har du med det Grundläggande behörighet.

    I fall du fick Studiebevis, måste du få Examensbevis från Komvux. I så fall är det fördelaktigt för dig att inkludera alla kurser som du behöver för behörighet in i Examensbeviset (och inte komplettera senare).

    Gör studieplanering med SYV på komvux i din hemkommun.

    Hälsningar

    Mikael SYV