Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    För att bli behörig till en högskoleutbildning som leder till att man kan bli Kriminolog - krävs det förutom Grundläggande behörighet även godkända betyg i Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 och i Matematik 2.

    På Hantverksprogrammet behöver man lägga till

    1) kurser för Grundläggande behörighet: se i programplanen för Hantverksprogrammet, längst ner (det är Svenska/Svenska som andra språk 2 inom Programfördjupningen samt Svenska/Svenska som andra språk 3 och Engelska 6 inom Individuellt val;

    samt

    2) för Särskild behörighet behöver du läsa Matematik 2 (det går bra med matte 2a) och Samhällskunskap 1a2. Båda kurser kan läsas som programfördjupande på Hantverksprogrammet.

    Man läser 700 poäng Programfördjupningar på HV och du behöver välja

    Svenska/Svenska som andra språk 2, 100 poäng
    Matematik 2a, 100 poäng
    samt Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - dvs sammanlagt 250 poäng inom din Programfördjupning behöver vara de (för dig) "obligatoriska kurser", om du vill bli behörig till Kriminolog. Plus upptar du dina 200 poäng Individuellt val med
    Svenska/Svenska som andra språk 3, 100 poäng samt Engelska 6, 100 poäng.

    På så sätt blir du behörig till Kriminolog på Hantverksprogrammet.

    Jag hoppas det går bra att välja de kurser på din skola! Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare