Herman
    Jag funderar på att gå el och energiprogrammet med inriktning datateknik. Om jag senare vill bli behörig att söka en högskoleutbildning/YH för att bli Drifttekniker inom IT eller Supporttekniker vilka kurser måste jag lägga till? Alltså vilka kurser måste jag ha läst för att kunna utbilda mig som Drifttekniker inom IT eller Supporttekniker och bli behörig att söka den utbildningen trots att jag gått yrkesförberedande linjen el och energi (datateknik)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    se gärna exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/it-supportspecialist-malmo - krävs Datorteknik 1a, 1b (DAA1201, DTR1206) samt Digital kommunikationsteknik (DTR1203) eller motsvarande kunskaper;

    Yrkeshögskoleansvariga får bedöma de faktiska kunskaperna /t.ex genom tester och intervjuer/ och även om man inte har betyg, kan man ändå komma in på yrkeshögskola.

    Fler exempel på YH:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/kvalitetssaekrare-och-testare-inom-it-kungsbacka - krävs Matematik 2, Programmering 1 samt minst 12 månaders arbetslivserfarenhet inom programmering, systemutveckling eller motsvarande styrkt med intyg. Yrkeshögskoleutbildningar kan kräva Arbetslivserfarenhet.

    Utbildningsutbud och behörighetskraven till utbildningar ändras. Vi kan inte idag helt säkert veta vilka kurser som kommer att krävas; vi vet inte ens exakt vilka utbildningar som kommer att finnas. Ex. på en ny YH är https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer som leder till ett nytt yrke >>Drönarpilot/operatör, och när det blir dags för dig att söka så kanske finns det yrken och utbildningar som vi inte vet någonting om idag.

    Allmänt gäller inom de branscher som du är intresserad av - att läsa så mycket matte och programmering som man kan.

    För självstudier i matte och i programmering finns det bra gratis hemsidor  som vi kan rekommendera

    www.matteboken.se och www.kodcentrum.se samt http://csharpskolan.se - C#-skolans hemsida.

    Vänligen

    Julia SYV