Lea kh

    Hej! Jag har lämnat mitt gamla gymnasieprogram (ib) i December och börjat läsa på komvux istället. Jag tänker alltså läsa samhällsvetenskapsprogrammet, har redan börjat med några kurser som jag vet är ett måste (som svenska123) men är inte säker på resten av kurserna som jag måste läsa för att få rätt (”sammanhängande”) gymnasieexamen!? Tack på förhand Mvh Layal

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Se programplan för SA - på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    Alla kurser som finns under GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN måste finnas med, förutom Idrott och hälsa 1 som ej får ingå i examensbevis från Komvux och matematik 1b kan ersättas av matematik 1a, en kurs som det är lättare att få högre betyg i (än matte 1b).

    För examensbevis från Komvux gäller: 2400 betygsatta gymnasiala poäng, av dem max 150 p. får vara betygsatta med F.

    Vi råder göra planering av examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Vi råder också att du inkluderar de kurser som du kommer behöva för Särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning, t.ex
    om man vill komma in på fastighetsmäklarprogrammet eller på ekonomi- eller civilekonom, då krävs det, för särskild behörighet godkänt betyg i matematik 3,
    och om man vill komma in på sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeutprogrammet eller fysioterapeututbildningen - krävs det bl a godkänt betyg i naturkunskap 2.
    Se vilka kurser som ev krävs för särskild behörighet till just "din" eftergymnasial utbildning och inkludera de i din studieplanering.

    Det är ganska fritt vilka kurser som får i examensbevis från komvux, jämfört med exam.bevis från gymnasiet, men finns ändå regler som bör följas. Exakt vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis, förutom de gymnasiegemensamma (se info ovan i mitt svar) råder vi att du tar upp med SYV på komvux, detta bl a för att vi vet inte vilka kurser som komvux i just din kommun kan erbjuda.
    Personligen skulle jag försöka inkludera Engelska 7 (pga den ger + 1.0 meritpoäng och för att det är alltid bra att kunna mer engelska). Jag skulle också försöka inkludera matematik 3 även om den kanske inte krävs för just din högskoleutbildning (av samma anledning som eng 7 - godkänt betyg i matte 3 ger + 0.5 meritpoäng och det är bra att kunna mer matte). Nk2 krävs för behörighet till rätt många olika svenska högskoleutbildningar och av den anledning kan jag råda läsa den kursen.
    Vidare skulle jag försöka inkludera kurser i de ämnena som jag har lätt för och som jag tycker är roliga att läsa för just mig. Kurser i data/it t.ex Programmering 1 är inte fel att läsa heller (om komvux i din kommun kan erbjuda det).

    Du kan också tänka på Meritpoängen, som inte är obligatoriska men hjälper till att komma in på högskola pga de höjer ditt meritvärde. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • Lea kh : Hej Anna! stort tack för ditt svar, det hjälpte verkligen
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!