Sofie
    Hej!

    Jag har läst samhällsvetenskapsprogrammet + Matematik 3c på gymnasiet. I examen ingår även Moderna språk 3 och 4 samt Engelska 7, så jag har fullt meritpoäng i relation till de utbildningar jag funderar på.

    Nu funderar jag på att komplettera mina gymnasiebetyg för att bli behörig till naturvetenskapliga utbildningar, och jag undrar hur de här kompletteringarna påverkar mitt snitt. Säg att jag till exempel vill söka en utbildning med behörighetskravet Matematik 4, Kemi 1 och Fysik 2 samt en utbildning med kravet Matematik 4, Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2. Stämmer det att betyget i Kemi 1 räknas med i den första utbildningen som kräver just Kemi 1, men inte i den andra som kräver Kemi 2? Och hur påverkar kurser på "lägre" nivå som inte ingår i mitt gymnasiebetyg (t.ex. Fysik 1)? Jag funderar på om jag behöver vara taktisk med vilka kurser jag läser in, så att jag inte t.ex. får E i Fysik 1 och Biologi 1 och får ett sänkt snitt pga detta. Jag antar även att de Matematik-kurser som jag läste i gymnasiet, Matematik 1c-3c, kommer att räknas med i mitt snitt även om t.ex. Matematik 3 c inte krävs för behörighet till utbildningarna. Beror detta på att Matematik 3c-kursen ingår i mitt originalbetyg?

    Jag undrar också hur det bestäms vilka kurser som räknas med i ett meritvärde rent generellt. Utgår man alltid från originalbetyget från gymnasiet och ändrar så lite som möjligt? Det verkar ju ganska lätt att få ett "nytt" betyg i en kurs som redan ingår i ens originalbetyg genom att läsa upp betyget i ämnet, men svårare att få in en helt ny kurs eftersom det krävs att kursen ger behörighet eller meritpoäng för att den ska räknas med. Har jag uppfattat det rätt då?

    Mvh
    • : Hej igen! Det stämmer, jag har Examensbevis. Jag håller med om att man ska göra sitt bästa i varje kurs, jag ville mest se om det finns några risker med att läsa in underliggande kurser. Tack för svaret, det är till stor hjälp! Mvh Sofie
    • Anna : Man måste läsa "underliggande" kurser för att komvux ger ej plats på "överliggande kurser" om man ej har godkänt betyg i en "underliggande kurs" därför att komvux har erfarenhet av att folk ej får godkända betyg på nivå 2 om de ej har läst nivå 1 i samma ämne.
    • Anna : Däremot om man förbereder sig genom Självstudier, kan man direkt göra prövning på nivå 2, om man vill och om man hittar var man kan anmäla sig till en prövning. Det blir tyvärr allt svårare att hitta var man kan göra prövningar. Många vill göra prövningar och det är lärarbrist.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    Det är olika regler - beroende på om man har ett Slutbetyg (som avgångselever från gymnasiet fick t o m år 2013) eller Examensbevis (som är standard från år 2014). Jag förstår det som så att du har EXAMENSBEVIS.
    ********
    Om du har Examensbevis, gäller följande:
    Det meritvärde som räknas ut på ditt examensbevis utgör GRUNDEN i ditt meritvärde. Men om du inte är behörig till de högskoleutbildningar du vill söka till - behöver du skaffa dig särskild behörighet, vilket du kan ex. göra på en folkhögskola eller på natur.vet.basår på högskolenivå (och ditt meritvärde kommer i så fall inte att påverkas, över huvudet taget). Studier på folkhögskola och på basår på högskolenivå kan ge behörighet men de påverkar inte ditt meritvärde. Du kommer konkurrera med det meritvärde som du har - från gymnasiet, uträknat på ditt Examensbevis, men du konkurrerar endast i BII, kompletteringsgruppen (pga du - utan kompletteringar - inte är behörig).

    Studier på komvux eller prövningar - är en annan "femma"... :)
    Om du läser kurser på komvux eller gör prövningar - får du "vanliga gymnasiala betyg" och betyg i just de kurser som krävs för behörighet till just den högskoleutbildning som du söker just då, räknas in i ditt jämförelsetal och påverkar ditt meritvärde, som kan sänkas eller höjas (beroende på om de nya betygen är lägre eller högre än genomsnittet av de betyg som du redan har, i ditt examensbevis).
    Om du exempelvis inte har kurser i fysik i ditt examensbevis och behöver Fysik 2 för särskild behörighet, kommer just betyget i fysik 2 räknas in (ej i fysik 1a, som är en underliggande kurs) och på samma sätt med Kemi och alla andra ämnen/kurser. Men det finns ju ingen anledning att avsiktligt få lägre betyg i en kurs. Gör ditt bästa i varje kurs du läser och försök få så höga betyg du kan (för att du, för det första, kanske ändrar dig och söker senare en annan utbildning med andra behörighetskrav... och så kommer du också bygga på, vidare, på dina kunskaper i fysik 1a, när du läser fysik 2... har man bättre kunskaper i en lägre kurs, är det lättare att få högre betyg i en högre, överliggande, kurs).
    _________________
    Folkhögskola ger inte betyg, utan Omdömen.
    Basår på högskolenivå ger inte "vanliga gymnasiala betyg".
    Det är av de anledningar som meritvärde ej kan påverkas av studier på folkhögksolor eller på basår på högskolenivå.