Filip
    Hej. Jag har gått ut gymnasiet -11 och vill nu plugga på högskolan. Har godkänt gymnasiebetyg. Har fått bygg på gymnasiet. Jag har sökt kurser nu till våren matte b engelska b och historia à. Jag vet ännu inte riktigt vad jag vill söka till hösten. Men jag har tänkt att jag vill ha så många dörrar som möjligt öppna när jag väl bestämt mig. Tror du att dessa kurser är en bra grund då? Jag undrar också hur många % jag skulle plugga om
    Jag skulle läsa alla 3 kurserna? Och hur många % de skulle bli om
    Jag läser matte b och eng b?visst kan man tacka nej till en kurs sen om man vill även man kommit in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    man kan alltid tacka Nej till en erbjuden utbildningsplats, ja.

    Ang. hur många % dina studier blir på så beror det inte bara på antal kurser och kursernas storlek men även under Vilken Period man läser dem.

    Matematik 2 är en kurs á 100 gymnasiala poäng, och om man läser endast den kursen på heltid, läser man den på fem veckor.

    Detsamma gäller ang. Engelska 6, också en kurs á 100 poäng.

    Ang. Historia, så finns det en större kurs - Historia 1b, som är på 100 poäng, men så finns det även två mindre kurser (á 50 poäng/styck) som heter Historia 1a1 och Historia 1a2 - och jag vet inte vilken av dem du sökte. Om det är en liten kurs på 50 poäng, då läser man den på heltid på 2,5 veckor (om man endast läser den kursen och inte blandar med andra kurser).

    Om du t.ex kommer in på den större historiekurs - Historia 1b, som är på 100 poäng. Och om du samtidigt kommer in på de 2 andra kurser, som också är på 100 poäng/styck - då blir det sammanlagt 300 poäng. Om man läser alla de tre kurser samtidigt på 15 veckor, blir det heltid. Men vill man ha lärarledda lektioner, och inte läsa på flex eller distans, då är lektioner upplagda oftast under en hel termin - och det under våren kan vara mellan 20 och 22 veckor och t o m förekommer det att vårterminen sträcker sig in i juni och blir på upp till 25 veckor lång.

    Läser man under en så lååååångt vårtermin på komvux som är 25 v. då behöver man 500 poäng för att läsa heltid.

    Om du kommer in på 300 poäng och ska läsa under 25 veckor - då läser du på lite mer än heltid, och med det är du berättigad till halva studiemedel (halva bidragsdel och så får du låna hälften också, om du vill - låna är frivilligt).

    Ang. om det är "bra kurser" inför studier på eftergymnasial nivå, så beror det på vad man vill komma in på för utbildning. Om utbildning kräver t.ex godkänt betyg i matte 3 (gammal kurs matte C) och du ej har det betyget - då blir du OBEHÖRIG. t.ex Fastighetsmäklare>> kräver matte 3 (matte C). Så frågan är vad för utbildning eller vad för yrke>>> som du är intresserad av? Har du kikat på yrkeshögskoleutbildningar - se på www.yhguiden.se

    Hälsningar och lycka till med dina studier. Hör av dig om du har fler frågor.

    ANNA :)