Linnea
    Hej, om man valt VO programmet och ska välja kurserna som ger dig behörighet till sjuksköterska programmet, är man behörig till att gå på Röntgensjuksköterska programmet, apotekare och tandsköterska? Om inte, vilka kurser behöver jag välja för att kunna utbilda mig till antingen Röntgensjuksköterska, apotekare eller tandsköterska? Jag menar indivuella val och programfördjupning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    behörighet till Röntgensjuksköterska är densamma som till Sjuksköterska.

    Tandsköterska är en yrkeshögskoleutbildning, där kraven kan variera på olika skolor och orter, se www.yhguiden.se - direkt länk är här >>>

    Behörighetskraven till Tandsköterska är lägre än till sjuksköterska, så du blir behörig till Tandsköterska om du blir behörig till Sjuksköterskeprogrammet.

    Ang. Apotekare>> är det, däremot en annan sak. Apotekarprogrammet kräver samma behörighet som Läkarprogrammet (yrket Läkare>>) och det krävs väldigt många fler kurser, Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4 - och det är i princip omöjligt att bli behörig på något annat program än Naturvetenskapsprogrammet. Kanske på Teknikprogrammet (med det är tveksamt).

    Bästa hälsningar

    ANNA