Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    Det finns ett stort antal olika högskoleutbildningar som inriktar sig på dataspelsutveckling och som omfattar cirka 3 års studier. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan. Oftast inriktar man sig under utbildningen mot exempelvis programmering eller design. Man måste dock inte ha gått en utbildning som är direkt inriktad mot dataspelsutveckling, för att bli bra på arbetet. Exempelvis har en del av de som arbetar med programmering för dataspel ofta en bakgrund från andra programmeringsutbildningar - se gärna även info i yrkespresentation "Programmerare" >>.

    Dataspelsbranschen går framåt med stora steg; förändringar sker snabbt och det går därför inte säga vilka kurser som finns idag som om några år blir nyttiga för att kunna jobba som dataspels-programmerare.
    Man måste läsa mycket matte och programmering och försöka "hänga med i utvecklingen", "ha ögonen öppna" och ta det "som det kommer".

    • : Hej! Finns det högskolor man kan gå till om man inte har gått t.ex en speldesign utbildning på gymnasiet? Alltså kan man ta den utbildningen om man har gått t.ex ekonomi eller nåt annat program? Går det att utbilda sig till det när man inte har en grund som rör just det området
    • Anna : Efter gymnasiet finns även andra skolformer, inte enbart högskola/universitet. Det är alltid bra att ha en grundutbildning inom det område som man vill läsa vidare inom, men det borde även gå att antingen hitta högre utbildning som inte kräver sådan grund eller att Skaffa sig den grunden.