Amanda
    Jag skulle så gärna vilja jobba som kurator eller psykolog. Men jag har inte tillräckligt bra betyg för att komma in på en sådan högskoleutbildning. Att läsa upp matte och engelska är inget alternativ. Högskoleprovet då? Jo, jag försöker, men samma sak där. Matte och engelska är inget för mig.

    Jag lyckades ta mig in på förskollärarprogrammet i alla fall. Men det är inte det jag vill bli.
    Är förövrigt undersköterska i botten.

    Jag undrar nu om det finns nåt liknande man kan plugga som är lätt att komma in på? Det finns ju så många olika yrken som påminner om kuratoryrket.
    Jag vill helst jobba med ungdomar som behöver samtalsstöd/coaching. Eller familjeterapeut/ sexrådgivare vore häftigt också.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    du har rätt i att det finns många yrken som "påminner om" kuratorsyrke, bland dem

    familjehemsförälder>> - här kan man arbeta med "vad som helst" och samtidigt bli "förälder" till en eller flera ungdomar som tillfälligt behöver stöd; Det finns exempel när man även arbetar som familjehem på heltid - då tar man in många ungdomar och även ställer upp som jourfamilj;

    Det går också bra att kontakta Socialtjänsten i din kommun och i kringliggande kommuner och fråga om de har behov av stödpersoner /vuxenkompis/ - och jag är säker att de har det behovet. Då kan man träffa ungdomar som behöver stöd - t.ex en gång i veckan och fika ihop och prata... man får en liten "slant" för det. Fördelen här är att man behöver inte någon speciell utbildning och man kan jobba så mycket som man hinner och vill. Det är svårt att leva på de pengarna (såvida man inte är stödperson för jättemånga ungdomar samtidigt) - men man gör viktiga samhällsinsatser och samtidigt kan tjäna lite pengar "vid sidan av".

    Jag tycker du kan även efter förskollärarutbildningen försöka få jobb som du kan trivas med. T.ex anställer försäkringskassan med 180 hp (3 års högskoleutbildning) - vilken som helst högskoleutbildning, som utredare<<. Inom FK kan man sedan få en tjänst som personlig handläggare kanske för just ungdomar som har någon form av funktionshinder och/eller är eller har varig långtidssjukskrivna. FK omorganiserar sig med jämna mellanrum och det är svårt att på förhand veta hur organisationen kommer att se ut om några år... men jag tycker definitivt att möjligheter finns där för en person som har de tankar om sin karriär som du har.

    En annan möjlighet finns inom Arbetsförmedlingen. AF anställer också med 180 hp (3 årig högskoleutbildning) - som Arbetsförmedlare<<. Inom AF kan man sedan profilera/specialisera sig mot ungdomar, att jobba inom ungdomsgaranti - för inskrivna arbetslösa mellan 15 och 20+ år...

    Tredje alternativ är att söka jobb som KAA-ansvarig<< - här finns det inte någon specifik utbildning som leder till det yrket. Så varför inte ha förskollerarutb. då? :)

    Med Förskollärarexamen kommer du att ha "pedagogisk högskoleutbildning" och det är mycket värt. Jag kan tänka mig att det inte borde vara omöjligt att få jobb i något projekt inom kommunen eller i någon sort EU-projekt som riktar sig mot ungdomar "med problem".

    Beroende på hur situationen i världen kommer att se ut - kan det tyvärr behövas många föreståndare för boenden för ensamkommande flyktingbarn. Med förskollärarexamen måste det rimligtvis vara möjligt att få ett sådant jobb.

    Även som Skolvärdinna<< på en grund och/eller gymnasieskola - kan du ha stödjande samtal med ungdomar. Det finns inte någon specifik utbildning som krävs för att få jobb som skolvärdinna och jag tycker att utb. till förskollärare bör vara en av de utb., som är OK att ha.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    kika gärna på följande yrken:
    Behandlingspedagog<<

    Socialpedagog<<

    Integrationspedagog<<

    Konstterapeut<<

    Hantverkspedagog<<

    även Sjukhuslärare<< och Sjukhusclown<< kan kanske på ngt. sätt vara av intresse för dig - kanske i första hand på att visa på "bredden" av vad man kan jobba som med olika stödjande insatser.

    Man kan också själv "hitta på" ngt. projekt och söka EU-pengar eller financiering på annat håll till sitt projekt. Om du formulerar projektmål och skaffar financiering till ditt projekt kan du bli Projektledare<< och själv anställa personer med rätt kompetens.