Matilda

    Jag går i 8an och gymnasievalet börjar närma sig. Jag har länge velat bli arkitekt. Dock inte möbelarkitekt. Så jag undrar vilka linjer som passar bäst om man vill fortsätta en högskoleutbildning som landskaps arkitekt eller planeringsarkitekt. Jag vill också gärna veta vilka betyg som krävs i vissa ämnen för att kunna komma in på någon linje där man kan fortsätta utbilda sig till arkitekt efter gymnasiet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    du är mest intresserad av yrken Planeringsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>.

    Utbildningsutbud och behörighetskraven kan ändras. Du kommer att söka till en eftergymnasial utbildning först om fyra år och det är ganska så lång tid. ;)

    Men mitt råd är att du kikar på Teknikprogrammet>>, i första hand på inriktningen Samhällsbyggande & miljö>>. Jag tycker att det är den utbildning på gymnasiet som passar bäst inför dina framtida yrkesval.

    Ang. betyg så är det så att man deltar i Konkurrensen om utbildningsplats - gäller vid ansökan till gymnasiet och även till eftergymnasiala utbildningar, och det är därför bra att ha så höga betyg man kan få i alla kurser. Det är ju ingen som på förhand kan veta vilka betyg dina konkurrenter kommer att ha och konkurrera med!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    ANNA