Elise

    Hej Jag kontaktar dig angående Molekylärbiologi, vilka masterprogram har man behörighet att söka till? Hur ser jobbmöjligheter och lön ut för dem som inte läser ett masterprogram respektive dem som gör det? På arbetsmarknaden har kemister och molekylärbiologer redan goda framtidsutsikter, dock är statistiken på ingångslönerna (som finns på nätet) inte pålitlig. Vad ligger ingångslönen på egentligen? Lönar det sig att man utbildar sig till en molekylärbiolog? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia;

    utbildningsutbud förändras: vilka masterprogram som kommer att finnas om 3 år att söka till, kan ingen vara säker på idag. Men de som har mer info om detta är studievägledare, programrektorer och övriga "utbildningsansvariga" på de svenska lärosätena där utbildningar inom de aktuella ämnen ges. Du kan därför med fördel kontakta dem.
    Som "allmänna vägledare" - ej experter i molekylärbiologi - kan vi på Fråga SYV endast ge mycket allmän info som svar på din fråga.
    Löner sätts i Sverige - allt som oftast - individuellt. Alltså, mycket beror på hur duktig personen som ska anställas är på att förhandla om lönen. Det kan också vara skillnad om personen som ska anställas är medlem i någon fackförening eller inte.

    Enl. info på framtid.se/yrke/molekylarbiolog är det inom detta yrke, i Sverige, nu och inom några år framöver.
    ****
    Se gärna info på hemsidan Naturvetarna som är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap.