Dahlia
    Hej!
    Jag går i 2an (Sam beteende) och det är dags för individuella val snart. Jag kommer att välja Engelska 7 men funderar på om jag också behöver välja Matte 3 för att få full meritpoäng.

    Jag har inte riktigt förstått hur det fungerar, om jag endast har läst Matte 2 och söker ex. Psykologprogrammet som kräver Matte 2, får jag då inte merit för matten jag läst och därmed inte hela 2,5 i merit?

    Kan tillägga att jag läst Franska 3 och 4.
    Så frågan är väll, har jag fortfarande 2,5 i meritpoäng om jag söker ett program som kräver matte 2 eller bör jag välja matte 3?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dahlia,

    ang. meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Man kan inte få meritpoäng för de kurser som krävs, behövs, som du Måste ha godkända betyg i; som ex. matematik 2 är ett "måste" om man söker till psykologprogrammet för att utan godkänt betyg i matte 2 är man obehörig och kan inte komma in.
    För godkända betyg i moderna språk 3 och 4 får du 1,5 i merit;
    för engelska 7 - 1.0 i merit och på så sätt blir det max, som är 2,5.
    Eftersom 2,5 är maximalt antal meritpoäng man kan få, går det inte att få fler.
    med det sagt, så är det ju ändå bra att kunna mer matte; så om du vill och kan läsa matte 3, vill jag inte avråda dig från det.