Sabina
    Hej,
    jag skulle behöva hjälp med att reda ut mina meritpoäng.
    Jag gick ut gymnasiet 2009, vilket gör att jag kan samla på mig meritpoäng från fler sätt än vad man kan idag om jag förstår det rätt.

    Kollar jag på följande länk så säger den att jag kan få 0,5 poäng för engelska B, vilket jag har läst.
    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang/

    Jag ska även kunna få max 1 poäng för områdeskurser. Jag ska söka högskoleingenjör, vilket är område 8.
    Tittar jag på följande länk så ska jag få meritpoäng för datakommunikation;
    https://antagning.se/globalassets/regelverk-och-anmalningskatalog/meritpoang-for-omradeskurser-maj.pdf

    Kollar jag på följande länk så säger den att kurserna DAA1201 (50 p) och DTR1206 (100 p) tillhör datakommunikation, vilket är kurser jag läst när jag gick på gymnasiet.
    https://www.hermods.se/media/filer_public/53/45/53459819-171a-4f07-8cb2-2fe8c9001183/motsvarandelista_gymnasiekurser.pdf

    Inom områdeskurserna ska en kurs på 100 poäng ge 0,5 i merit och en kurs på 50 poäng ge 0,25 i merit.

    Jag har även nu i efterhand läst in kurser för att få behörighet till högskoleingenjör (som i detta fall kräver fysik 2, kemi 1 och ma3c). Jag har läst upp till ma4, vilket ska ge mig 0,5 i merit.

    Kan jag räkna med att Eng B, DAA1201, DTR1206 och ma4 kommer ge mig en total merit på 1,75?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,
    det är Antagning.se som kommer - när du gör ansökan till en viss högskoleutbildning - att räkna ut ditt meritvärde (jämförelsetal + meritpoäng). Det är den tolkningen som Antagning.se gör som kommer att gälla.
    Jag tycker du gjorde bra research och att det du skriver verkar vara rimligt/vettigt och jag tror du räknade rätt. Men, som sagt - är det den bedömning som antagning.se kommer att göra - som gäller "när allt kommer omkring".
    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Jag har sökt högskoleingenjör nu till hösten, men tycker att mina poäng ser alldeles för låga ut nu när jag har letat fram allt detta. Om detta jag fått fram stämmer men antagning.se inte tycker det, vad kan då vara anledningen till detta? Stämmer bara dessa bestämmelser ibland då?
    • Anna : Du får gärna kontakta Antagning.se och fråga dem. Bestämmelserna ska gälla alltid och inte bara ibland. :)