Emma
    Hej, max meritpoäng är ju 2,5. Jag har läst mer än detta och undrar då vilka av dessa som kommer att räknas som meritpoängskurser? En av dem har jag lagt som utökad kurs, och denna räknas ju bara med i jämförelsetalet om denna ger meritpoäng, vilket den kan göra om denna räknas som en av meritgivande kurserna. Men den kan ju också räknas som "icke meritgivande" om andra kurser väljs som de som fyller 2,5-gränsen. Hur görs detta? Är det någon som väljer vilka kurser som ska räknas in som mina 2,5 p och kan jag i så fall påverka detta, utifrån vilka som ger mig bäst jämförelsetal?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    så som reglerna ser ut idag (och som en betygsexpert svarar på den frågan som du ställer) så är det Antagning.se som gör så här:
    Din U-kurs som kan också ev vara "meritpoängs-kurs" kommer räknas in endast om det kommer att höja ditt meritvärde. Men om inräknandet av det betyget sänker ditt meritvärde, då kommer inte det betyget att räknas in.

    Vi har tidigare ställt samma fråga till flera olika betygsexperter på Universitets- och högskolerådet och fick samma svar (det svaret som jag återgav ovan).

    Bästa hälsningar

    ANNA