Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Petrus,

    Högskolan i Borås sammanställer en utbildningsguide med information om textil- & designutbildningar i Sverige. Du hittar kontaktuppgifter till högskolor och universitet inom

    DESIGN, KONSTHANTVERK OCH TEXTIL

    på Högskolan i Borås hemsida.

    Och på högskolornas gemensam sida www.studera.nu hittade jag följande mode-utbildningar i Sverige:
    Mönsterkonstruktion och Modeskapande (en kurs) på Umeå Universitet
    Väv- och klädesdesign på Umeå Universitet (fördjupningskurs)
    Kurs - Modevetenskap I ( 30 högskolepoäng) på Stockholms Universitet
    Kandidatkurs (30 högskolepoäng) i Modevetenskap på Stockholms Universitet
    Masterprogram (undervisning på engelska) in fashion & textile design på högskolan i Borås
    3-årigt program Modedesign på högskolan i Borås
    Kandidatprogram i Modevetenskap på Lunds Universitet
    Masterprogram i Modevetenskap på Stockholms Universitet
    Masterprogram i fashion management och marknadsföring på Borås högskola

    Studie- och yrkesvägledare

    Förutom ovan nämnda kurser och program, finns det (eller kan finnas) även andra utbildningar som på något sätt har med Mode att göra, ex. en liten (7,5 högskolepoäng) kurs 1900- Mode och miljöer på Uppsala Universitet

    Modedesign utbildningar kan också finnas på folkhögskolorna, inom KKU och inom Yrkeshögskola. Exempel på en yrkeshögskoleutbildning - ett årigt program "mönsterkonstruktör".