Lisa

    Hej! Jag ska söka gymnasium i år och är en person som har lätt för det mesta. Är alltså ganska bred i bemärkelsen att jag är bra på båda samhällsämnen+språk och naturämnen+matte. Därför är det svårt för mig att säga vad jag vill göra i framtiden, eller ens gå för linje på gymnasiet. Det står främst mellan hum (vilket jag tycker är väldigt kul) och natur. Jag får ofta höra att man kan bli nästan vad som helst om man går natur och det låter frestande för en som mig, som inte vet vad jag vill plugga vidare till. Så min fråga är: vilka möjligheter till att plugga vidare har jag inte efter natur (utan att behöva komplettera)?

    • Anna : Med "natur" kan man mena NA, naturvetenskapsprogrammet, eller NB, naturbruksprogrammet - vilket menar du med "natur"?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du i din fråga menar NA, naturvetenskapsprogrammet vilket är min gissning för du skriver "natur"och kan då även mena Naturbruksprogrammet (NB)... men vi säger att du menar NA, då ingår det t.ex inte Samhällskunskap 2 som en obligatorisk kurs och den krävs om man vill läsa vidare till Lärare i Samhällskunskap.
    Sedan kan man inte plugga vidare till tolk eller språklärare i de språk som man inte tidigare har läst...
    *****
    Det är också rätt stor skillnad på de 2 inriktningar som finns på NA; på inriktningen "samhälle" läser man inte fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 och alla de kurser krävs för behörighet till läkar-, tandläkar-, vetetinär, marinbiologprogrammen. Till civilingenjör krävs alla de kurser också, förutom biologi.
    Läser man på inriktningen Naturvetenskap på NA, och får godkända betyg, blirman behörig till väldigt många högskoleutbildningar, men det gäller då också att ha tillräckligt höga betyg, för att Behöriga deltar i konkurrensen och ej automatiskt får plats på utbildningar.
    Vill man ha ett till en stor del praktiskt yrke som ex. Elektriker >> och ej på gymnasiet går EE-programmets inriktning Elteknik, kan det senare bli omöjligt att få gå relevant utbildning efter gymnasiet. Detsamma gäller andra praktiska yrken som ex. Bussförare, Djurskötare >> eller Undersköterska.