julia
    Hej,

    Vilka möjligheter finns det att arbeta som skogsarbetare, med röjning? För att få ett sådant arbete krävs det ofta utbildning inom skog eller i alla fall röjsågskörkort och motorsågskörkort. Som vuxen i Jönköping kommun så finns det ingen utbildning inom skogsarbete på komvux här. Det finns i andra kommuner har jag sett, men även om min kommun skulle betala för det så kan jag inte pendla eller flytta. Att ta körkorten kan man göra i Jönköping, men det kostar ganska mycket + att det säkert är svårt att få jobb utan ytterligare utbildning på området. Det känns som möjligheterna för mig att få kvalifikationerna till att arbeta med skogsarbete är väldigt begränsade, eller har jag missat någon möjlig öppning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Titta på yrkeshögskoleutbildningar till Skogsbrukstekniker - snabblänk här>>

    och du kan också fråga på arbetsförmedlingen, om det går att få en arbetsmarknadsutbildning som AF köper åt dig;

    ännu en möjlighet är att hitta en arbetsgivare som är beredd att anställa först och utbilda på arbetstid sen.

    Studie- och yrkesvägledare