Hej,

    om en gymnasieelev i Sverige vill läsa på distans - så finns det Korrespondensgymnasiet >>> i Torsås - som erbjuder några högskoleförberedande gymnasieprogram på distans, med några få obligatoriska träffar. Yrkesprogrammen ges idag inte på distans.
    ***

    Sedan beror det på om bedömning kan göras om eleven har speciella behov och ej kan läsa på annat sätt än på distans; i så fall kan elevens kommun "köpa" distansundervisning för eleven.
    Ännu en möjlighet finns att kanske bli inskriven på IM, Individuellt alternativ>>, som egentligen i första hand är ett program för obehöriga till gymnasiet, men som ibland "tas i bruk" för elever med speciella behov. på IM, individuellt alternativ kan man kombinera studier med praktik; läsa på deltid eller gå på "helpraktik". Det är en dyr utbildning; stor personaltäthet på IM-programmen gör de utbildningsplatserna mycket dyra och kommuner är inte speciellt villiga att placera elever dit "i onödan"; dessutom menar kommunerna att det är "bättre att läsa en vanlig utbildning för bättre möjligheter på arbetsmarknaden efter gymnasiet", vilket är också i många fall - sant.

    bästa hälsningar

    ANNA