Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sadaq!
    I svenska eller svenska som andraspråk brukar man ha två olika DELAR - skriftlig del & muntlig del, så det är inte två prov utan 2 delar i samma prov.
    Sedan brukar man också få möjlighet till OMPROV - i fall man fick F på första försöket eller om man var sjuk på provdagen och inte kunde göra provet när resten av klassen gjorde det.
    Innan det riktiga Nationella provet, kan läraren också göra "prov på försök" eller träningsprov - för att eleverna ska testa hur det är att göra ett riktigt prov sen. Resultat av "försöks-" eller träningsprovet brukar läraren använda för att Höja betyg i de fall där det är möjligt. Därför bör man försöka göra så bra ifrån sig som möjligt även på Träningsprovet, dvs på alla prov: delprov, träningsprov, riktiga prov mm.

    Angående andra ämnen och prov i dem - så är det bäst att du frågar dina lärare. Det beror på många olika omständigheter: vilket program och inriktning du läser, bland annat... och man kan också bestämma lite olika på olika skolor, lokalt. Rektor har ganska stora befogenheter och lokala avvikelser förekommer. Därför för att vara säker - så är det bäst att du får svar från dina lärare på din skola.

    Hälsningar
    Mikael SYV