Erick

    Hejsan! Ska börja på natur/natur. Vilka andra nationella prov kommer förutom matematik, svenska och engelska?

    Jag undrar också om nationella proven kommer påverka jätte mycket mina betyg.

    Om jag inte går på komvux efter gymnasiet, kommer jag tillhöra BI och BII då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erick, det är läraren i varje kurs som kan bättre svara på frågan om vilka prov, inklusive de NP, Nationella prov, som kommer att genomföras. Detta pga det är varje skola som bestämmer om de ska ta hjälp av de nationella prover eller inte. Om skolan /rektorn/ har bestämt att skolan är "med" och genomför NP, då blir det obligatorisk för alla elever som går på den skolan.
    Proven /inklusive NP/ påverkar, så klart betyget. Hur mycket - är det mest upp till undervisande lärare. Lärare har rätt att sätta ett annat betyg än betyget på provet.

    Angående urvalsgrupper vid ansökan till högskolan. Så som reglerna ser ut idag /men ändringar kan ske i reglerna/ - så prövas man i BI, direktgruppen, om man inte behövt Komplettera sina betyg, dvs om man blev behörig "på en gång" /dvs alla kurser som krävs för behörighet är godkända och finns i Examensbeviset från gymnasiet/.
    Om man är behörig direkt efter gymnasiet, men ändå läser på Komvux eller gör Prövningar efter gymnasiet - för att höja sitt meritvärde (konkurrenskomplettering) - prövas man i så fall både i BI och i BII. I BI prövas man med det lägre meritvärdet; och i BII - prövas med det upplästa, högre, meritvärdet.

    Om man på gymnasiet ej blev behörig, prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret.
    • : Skulle du kunna förklara hur nationella proven går till?
    • : Har kollat på skolverkt, men förstår inte riktig. Finns det två prov som ska göras varje termin?
    • Anna : Det är ju egentligen LÄRARENS kompetens att veta hur proven går till. Det jag kan berätta, som är SYV, är samma info som står på Skolverkets hemsida. Studie- och yrkesvägledare genomför inte proven och kan inte påverka vilka prov som ges, när eller hur de går till. Jag kan läsa på Skolverkets hemsida och på olika skolornas egna hemsidor och återberätta för dig med mina ord, så som jag förstår informationen - skulle det vara till hjälp? Annars så är det bäst att fråga dina lärare, be dem att berätta om de nationella proven, hur de går till och om alla de övriga prov. Jag är säker på att andra elever vill också veta, så det skulle vara bra om du ställde den frågan och om hela klassen fick den info.
    Läs alla kommentarer