Zara
    Hej!
    Jag har ansökt till läkare samt tandläkare i Danmark. De har behörighets kraven Matematik A samt Engelska B. Men jag förstår inte vad de motsvarar. Är matematik A detsamma som matematik 5 hos oss i Sverige eller 4? Och vad motsvarar Engelska B?

    Tack!
    Hälsningar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zara!

    Tyvärr så har vi ingen expert på utländska behörighetskrav här på Fråga SYV. Jag är jätteledsen för det, men jag kan inte svara på din fråga.

    Jag kan ge dig råd att kontakta Antagningsenheten på den högskola/universitet i Danmark dit du söker och jag tror de kan svara på din fråga - eftersom de har alldeles säkert fått den frågan förut och även om de inte har fått den frågan förut - är det deras uppgift att värdera dina betyg och ge dig svar om du är behörig eller inte. De måste kunna svara dig eller hänvisa till någon annan som kan svara på din fråga.

    Jag kan också tipsa om den här hemsidan, som rekommenderas av det svenska Universitets- och högskolerådet: http://www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/danmark/ - Där på sidan finns det ett antal länkar till pålitliga sidor, där jag hoppas du kan hitta info som du behöver och/eller kontaktuppgifter till de ställen som kan ge dig svar.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    L. :)

    Liselotte