Elev
    Hej!

    Jag funderar över vilka program på universitetet som ger bredast ingång till arbetsmarknad. Alltså vilka program som ger stor bredd till olika arbetsuppgifter och arbetsplatser.

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    jag rekommenderar att titta närmare på Socionomprogrammet. Med utbildning till socionom kan man jobba på väldigt många olika arbetsplatser och med diverse olika arbetsuppgifter. Det finns också många påbyggnadsutbildninar efter socionomprogrammet.

    Men kika gärna på www.framtid.se - det är ju viktigt inom vilket arbetsmarknadsområde du är intresserad av att arbeta!

    L.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan !

    Jag håller med om att Socinomprogrammet är en mycket "bred" utbildning. Se gärna info om Socionomyrken>>.

    Men det finns också andra "breda" utbildningar - som ex. juristrpogrammet; beteendevetenskapsprogrammen; Globala studier och Ekonomiprogrammet - är bara några exempel.

    Som du själv säkert vet, finns det inte någon helomfattande utbildning, där man blir behörig till att göra "vilket jobb som helst".

    Det finns också många yrken/anställningar/arbetstitlar - där 3-årig högskoleutbildning krävs, men spelar i princip ingen roll vilken utbildning man har gått, bara den motsvarar tre-års heltidsstudier på högskolenivå. Ex. på de yrken är Arbetsförmedlare>>, Utredare>> på flera myndigheter, som ex. FK>>, Migrations- och Skatteverket.

    Bästa hälsningar

    ANNA