Hej Lovisa!

    om man har godkända betyg i de "rätta ämnena" - då kan det räcka med 80 betygspoäng för att bli behörig till ett yrkesprogram och i fall ingen konkurrens uppstår om utbildningsplatserna, så kommer alla behöriga in - då kan man komma in på ett yrkesprogram med 80 Mtv (meritpoäng). I vissa län kallar man "betygspoängen" för Jmf=jämförelsetal.

    Till ett högskoleförberedande program måste man ha godkända betyg i 12 ämnen och det krävs därför minimum 120 betygspoäng (Mtv) för att komma in men det kan krävas mer (om konkurrensen uppstår).

    Om konkurrensen uppstår eller ej är det omöjligt att veta på förhand. Det beror på hur många elever som kommer att söka just det programmet på just "den skolan" som du också kommer att söka - därför kan ingen på förhand svara på hur många betygspoäng (meritvärde) som kommer att krävas för att komma in på en viss gymnasial utbildning.

    Man kan, om man vill, titta på var Antagningsgräns hämnade förra året (vilket meritvärde som krävdes) men det är inte alls säkert att i år blir det samma sak - meritvärde kan gå upp och ner ganska mycket (beroende på antal utbildningsplatser kan ändras, att andra skolor - nya skolor - startar som erbjuder samma utbildning på samma ort eller på att en viss program blir mer populär i år).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Jag kunde inte ge dig svar på just din fråga men jag förklarade varför det inte går att få svar på den frågan som du ställde.

    Du är välkommen att ställa andra frågor till oss och vi hoppas kunna bli till hjälp!

    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret! Jag har kollat lite och det verkar som om jag kan komma in på de program jag skulle vilja. Men som du säger, det varierar hela tiden.
    • Anna : Det varierar för att de "siffrorna", antagningsgräns, blir kända i efterhand, EFTER DET att antagningen är genomförd /antal utbildningsplatser ställs mot sökande med deras betyg/ och efter som det är olika antal sökande varje och de har olika höga betyg + att även antal utbildningsplatser ändras ibland - så blir det väldigt osäkert hur höga betyg kommer att krävas framöver.