Nagiib
    Hej
    Nagiib heter jag och är 18 år gammal. Jag har bott här ungefär nu 3 år, nästa år ska jag börja gymnasiet. Det är sista chansen för mig att börja gymnasium. Jag tänker följa min dröm och det är att flyga stora flygplaner som Pilot . Jag har en plan som kanske är den lättaste väg att ta sig dit. Jag jag vill studera som flygmekaniker i gymnasiet, samtidigt tycker jag om jag inte kommer in den skola som har denna utbildningen kan jag välja teknik eller natur. Det kan finnas problem med dessa utbildningar, man måste ha höga kunskaper i matte och jag är inte så intresserad matte. Kan det finnas flera väger att ta sig dit som Pilot?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nagiib,
    det går bra att läsa på i princip "valfritt program" på gymnasiet men sedan kunna bli behörig till pilotutbildningen; t.ex FT, inriktning Transport, där du kan ta körkort för olika sorters fordon - men Fysik 1a kan bli ett problem, den kursen läses som obligatorisk endast på NA; TE och på det speciella programmet Flytteknik.
    Har du tur, kan du även på ett annat program, ex. på FT eller på EE, el- och energiprogrammet, läsa fysik 1a. Om det inte går, kan du komplettera efter gymnasiet.
    ***

    Större chans att få läsa Fysik 1a på ett program där den kursen inte ingår är om det på samma gymnasieskola även erbjuds de program där den kursen ingår som obligatorisk.

    Mvh

    ANNA