Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Om man får alla betyg "E" på Naturveternskapsprogrmmet (inriktning Naturvetenskap - det är viktigt att det är rätt inriktning för att på inr "Samhälle" ingår inte de kurserna som ger behörighet till Tandläkarprogrammet) - då blir man behörig.

    Teoretiskt sett, kan alla behöriga komma in, men i praktiken så är Tandläkarprogrammet så populärt att det brukar alltid krävas ganska höga betyg för att komma in just på betyg. Men man kan också göra Högskoleprovet och konkurrera om en utbildningsplats med det resultatet och komma in i HP-urvalsgruppen.

    Det kan också öppnas någon möjlighet till Alternativ antagning. Det är olika från år till år och olika på olika utbildningsorter.

    Det är, alltså, inte helt uteslutet att man med bara "E" i alla kurser från gymnasiet, kommer in på Tandläkarprogrammet. Men man måste i så fall planera att även göra Högskoleprovet och ha "ögonen öppna" efter möjlighet till alternativ antagning + söka till alla orter där Tandläkarprogrammet ges i Sverige.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv