Josefin
    Hej!
    Jag ska i januari söka preliminärt till gymnasiet, och undrar vilket program jag ska välja då jag vill bli läkare! Jag har kollat mycket på Teknik - Teknikvetenskap.
    Då får man läsa Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2 och Matte 4-5
    Här på fråga syv har ni rekommenderat att läsa natur eller vo. Men kan man då istället välja teknikvetenskap? Jag vet ju att man behöver biologi, kemi, fysik osv :)
    • Liselotte : Vård-&omsorgsprogrammet är ett mycket bra alternativ om man senare vill bli läkare: det tar ett år längre tid att bli behörig men man lär sig ett yrke "Undersköterska" samt får en bra uppfattning om vad det innebär att jobba inom vården, dvs om läkare är rätt val för framtida karriär. Kan därför varmt rekommendera VO! Det finns även andra fördelar: på yrkesprogrammen kan man läsa som Lärling och ha rätt till 1000 kr. per månad extra från CSN.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    Om du tittar i Programplanen för Teknikprogrammet så ser du att obligatoriska kurser som krävs för Särskild behörighet till Läkare läses bara delvis på Teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap.

    De kurser som inte läses som obligatoriska är:

    Biologi 1 och 2 samt Kemi 2.

    Alla de tre kurserna får läsas som Programfördjupande på Teknikprogrammet. Det betygder att du kanske kan få läsa dem. Fråga på den gymnasieskola som du vill läsa på - om de planerar erbjuda just de kurser som Programfördjupande.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag har en poängplan jag fått av skolan och där står Biologi 1-2 som en av de obligatoriska kurserna inom TETEK! Tack för svar!
    • Milla : Kemi 2? Den kursen behöver du också för Särskild behörighet till Läkare. Vad det gäller de regler som kommer från Skolverket, så är inte kurser inom Programfördjupningen obligatoriska vad det gäller VILKA KURSER man läser, utan bara tillräcklig antal poäng och kurser får tas från Lisan av kurser som FÅR LÄSAS som programfördjupande på just det programmet. En skola kan ändra i efterhand i vilka kurser som erbjuds som Programfördjupande pga t.ex. behörig lärare saknas eller att för många eller för få elever valde just de kurserna. Vill man vara SÄKER på att få läsa kurser för behörighet till Läkare - är det NA, naturvetenskap som man bör söka till. :)
    • : Ja Kemi 2 också! På gemensamma kurser finns Kemi 1, Fysik 1 och Teknik 1. På inriktningen Teknikvetenskap står det Fysik 2, Matematik 4-5, Teknik 2, Kemi 2 och Biologi 1-2. Skolan är Polhemsskolan i Gävle förresten. Så jag skulle tekniskt sett kunna läsa den kursen?
    • Milla : Om du får godkända betyg i Matte 4, Kemi 2, Fysik 2 och biologi 2 - plus Grundläggande behörighet (som är inbakad i alla högskoleförberedande program) - blir du Behörig till Läkarprogrammet på högskola. Det spelar ingen roll vilket program man läser eller om man kompletterar med betyg efter gymnasiet. Att du får läsa alla kurser som du behöver till Läkare, kan inte garanteras på Teknikprogrammet. Om din skola lovar dig att du får läsa dem - är det en fråga mellan dig och skolan. Bra att man kan (i värsta fall) komplettera efter gymnasiet och bli behörig då - det tar lite längre tid, dock.
    Läs alla kommentarer