Emilia
    Tycker att studietekniken ’case’ verkar interssant men jag undrar hur många skolor som använder sig av det. Men också vad det finns för, för-nackdelar.
    • Anna : I vilken kommun /stad/ söker du till gymnasiet?
    • : I
    • : Stockholm
    • Anna : Vilket program är du mest intresserad av?
    • : Natur inriktning natur
    • Saga :

      Det finns, så vitt jag vet, ingen lista på gymnasieskolorna som använder sig av Case-metoden; kan också vara så att endast en del av undervisningen i vissa ämnen sker enligt "case" och resten - på vanligt sätt; kan också vara upp till enskilda lärare - byts lärare, byts undervisningsmetoden (så blir det ganska ofta); känner i alla fall  till att Sjölins på Södermalm använder sig av case-metoden. Tror att även Thoren-business-school-stockholm-medborgarplatsen också låter eleverna arbeta enligt case-metoden.

    • : tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Sjölins gymnasium Södermalm >> - använder sig av Case-metoden.

    Anna Whitlocks gymnasium >>är case en av de metoder som lärare använder, men skolan har inte byggt hela sitt arbetssätt på den.

    Kärrtorps gymnasium >> - arbetar inte med Case som undervisningsmetod inom Na. Däremot så det man lär sig i skolan kopplar man till samhället i övrigt och har samarbete med tex universitet och högskolor som Vetenskapens hus och Fysikens dag, Future Friday.

    Spånga gymnasium >> har inget uttalat arbete där de jobbar enligt en case-metod. Däremot händer det att lärare använder case i undervisningen när man arbetar kring olika frågor.

    JENSEN gymnasium Norra >> finns ingen övergripande case-metod men i de flesta kurser möter eleverna case under något moment, det är dock inte så att varje uppgift är casebaserad utan på den skolan jobbar man med varierande upplägg och metoder under hela kurser.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi fick idag svar från Viktor Rydbergs gymnasium :

          "På VRG har schemabrytande perioder på två veckor varje termin då eleverna jobbar med ämnesövergripande projekt t.ex. engelska och historia brukar jobba ihop i årskurs 1.

     ... på VRG är alla engelska lärare - native speakers (har engelska som modersmål) och  ca 25% av undervisningen sker på engelska. Det sätter stor prägel på skolan och gör att eleverna blir väldigt duktiga på att skriva akademiska uppsatser, five paragraph essays och annat som värdesätts mycket utomlands."