Anonym
    Hej!

    Vilka skolor erbjuder Dietistprogrammet och i vilka städer ligger dessa? Vad krävs för behörighet för dietistprogrammet? Är det samma behörighet som för sjuksköterskeprogrammet och om inte vilken behörighet krävs för sjuksköterskeprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Dietist - kräver i dagens läge, för Särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2/.

    Sjuksköterska -  Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. dvs samma kurser för särskild behörighet som till dietistprogrammet.

    OBS! behörighetskraven kan ändras. Utbildningsorter kan också ändras. Om du är 16 år idag och kommer att söka till högskola om ett par år... så kanske utbildningar då ges på fler orter eller på andra orter.
    Idag /april 2018/ ges dietistprogrammet i Sverige på tre orter - Uppsala, Umeå och Göteborg.