Peter
    Hej, jag har klarat av gymnasie programmet på prins wilhelm gymnasiet el & energi - Dator / IT och jag har nu panik för jag har studerat matte 2b nu under ett år på Komvux i Flen men jag har haft för mig att jag endast behövde läsa upp Engelska 6 & Matte 2b för att komma in på högskola men nu så har det ändrats och skolor runt om i Södermanland kräver matte 3a / 3b men finns det inte några skolor runt Eskilstuna, Västerås, Nyköping eller Stockholm som endast kräver att man har matte 2b för att kunna studera nätverk / IT ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Peter!

    Har du godkända betyg i svenska 2&3?

    Alla högskoleutbildningar som finns i Sverige hittar du på www.studera.nu

    om det är så att matte 3 krävs för behörighet, då behöver du läsa Matte 3 eller göra prövning i den kursen men jag vilk tipsa om www.yhguiden.se och yrkeshögskola kan ta in obehöriga vilket inte högskola kan.

    Studie- och yrkesvägledare