Sofia
    Hej. Jag läser sam beteende på gymnasiet och ska snart ta studenten. Jag har tänkt läsa tekniskt basår efter studenten men undrar hur mina steg ska se ut för att få läsa engineering management.

    Gärna i stockholms området eller distans om det finns såna möjligheter.-

    Mvh Sofia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    om du menar exempelvis den här utbildning - Engineering-management på Jönköpings Universitet, så är det utbildning på Avancerad nivå; man måste ha minst 3 årig högskoleutbildning sedan innan, för att bli behörig till Engineering Management programmet och den 3-åriga utbildningen måste innehålla minst hälften "ingenjörs-kurser" som det står i förklaringen om behörighet till utbildningen.

    Utbildningsutbud förändras. Exakt vilka program och vilka lärosäten som kommer erbjudas om 3-4 år, kan man inte idag vara säker på.
    Men om vi utgår ifrån att det programmet (läng ovan) finns kvar då det blir dags för dig att söka, så behöver du först komma in på Högskoleingenjörsprogrammet (eller Civilingenjörsprogrammet) - och för de programmen behöver du ha - förutom examensbevis - även godkända betyg i fysik2, matematik4 och kemi 1 (till vissa program kan även kemi2 krävas och även andra kurser som t.ex biologi, språk - om det är ett internationellt program eller program med "internationell inriktning").

    För att få godkända betyg i Fysik2, Matematik 4 och i kemi (lägst kemi 1; men det är inte fel att läsa kemi 2 också) - kan du läsa på de tekniska eller naturvetenskapliga basår på högskolenivå eller på komvux /enskilda kurser eller kurspaket/ eller på en folkhögskola; eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.
    Du behöver egentligen inte betyg i fysik1a eller i matematik 3. Du kan, om du har eller skaffar dig kunskaper, göra prövnignar direkt i fysik2 och matematik4, för att det är de betygen du behöver för behörighet.
    Komvux tar dock inte in på kurser, om man ej har godkända betyg i "underliggande" kurser (för att de tror inte man har goda chanser att klara kurser om man inte kan bevisa att man har tillräckliga förkunskaper).

    Det är inte fel att söka både till några olika tekniska och naturvetenskapliga basår på flera lärosäten
    och
    samtidigt söka kurser på komvux (i den kommunen där man är folkbokförd).
    och
    även till flera olika folkhögskolor - www.folkhogskola.nu

    Om du blir antagen på flera ställen, kan du välja senare - var du vill läsa och tackar Nej till de övriga platserna.

    Dina steg är alltså
    1. skaffa dig behörighet till ingenjörsprogrammen på högskolenivå
    2. söka till ingenjörsprogrammen /högskoleingenör och/eller civilingengör/ året därpå
    3. när det blir dags - se vilka Eng.management program som finns att söka /efter 3 år på ditt ingenjörs-program/.
    4. söka och förhoppningsvis komma in på Eng.management programmet på avancerad nivå.