Linn

    Hej jag är väldigt intresserad av astronomi och det är något jag skulle vilja arbeta med i framtiden, jag börjar gymnasiet i höst och har valt Natur internationell, jag valde natur internationell eftersom att jag är intresserad av astronomi och valde den internationella profilen för att jag vill plugga utomlands och även jobba utomlands. Min fråga är vilka universitet är bra (förutom cambridge) att plugga i som ligger i UK? och vilket betyg ska man ha för att komma in, om jag går ut med B i både fysikkurserna och även kemi kurserna men c i mattekurserna eller kanske B, kan jag komma in eller måste man ha A i alla? jag har en till fråga är det svårt att plugga utomlands om jag väljer naturvetenskap istället för internationellt program eller IB, har jag fortfarande lika stor chans att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Så roligt att du är intresserad av astronomi! Läs så mycket matte och fysik som möjligt samt också engelska! Välj temat för Gymnasiearbete (GA, en obligatorisk kurs i år tre på gymnasiets nationella program) som har med astronomi att göra.
    Utb.utbud förändras och även villkoren för studierna; jag tänker också på Brexit och det kommer påverka möjlighet för svenskar att läsa i UK... just nu behöver du välja mellan NA och IB.

    Kan du testa bli elev för en dag på vardera utb? Och prata med dina lärare i matte och fysik samt i naturkunskap- de har förhoppningsvis många tips att ge dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har funderat på att testa elev för en dag på både IB och natur men exempelvis om jag går IB och får helt okej betyg än om jag går natur och får jättebra betyg (då det känns som att IB är för svårt) tror du att universitet vill ha någon som gått IB med helt okej betyg eller någon som gått natur med topp betyg?
    • Milla : Universitetet utomlands känner till IB, pga det är Internationell utbildning—— ibland kan det vara svårt med nationella svenska betyg påvisa att du är behörig och sedan kan det bli svårt att läsa på eftergymnasial nivå på engelska om man ej gjort det på gymnasiet- så mitt råd blir att i fall du vet att helst vill läsa på universitetet utomlands då bör IB vara ditt första alternativ.
    • Milla : Ang Höga betyg: gör ditt bästa— mer kan du inte göra! Och lycka till!
    • : Men om jag går natur internationell så har jag ändå läst på Engelska lite, tror du att universitet tänker på det?
    • Milla :

      Ja, visst och framförallt blir det lättare för dig att klara test i eng, om det kommer krävas att göra ett sådant test/prov...

    Läs alla kommentarer