Semra
    Hej
    Jag en utländsk gymnasiebetyg och jag har läst undersköterska utbildning som 1350 poäng. Nu kompletterar med svenska och engelska för att bli behörighet att kunna söka sjuksköterska programmet. Min fråga är vilka urval kommer jag hamna? Eftersom till slut kommer jag ha nästan 2000 poäng från undersköterska utbildning och med komplettering. Och min utländsk utbildnings är 2500 poäng.
    Mhv semra

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Semra,

    du behöver inte vara orolig om att hamna i "fel urval". Antagning.se är mycket noga och kommer att pröva din ansökan i alla de olika urvalsgrupper, där du har rätt att bli prövad i.
    Mitt råd är att du även gör Högskoleprovet. Med ett giltigt resultat av högskoleprovet kommer du även att prövas i HP-urvalet.
    ***
    Ang. vilken eller vilka urvalsgrupper - BI och/eller BII du kommer att prövas i?
    Här är jag tyvärr inte helt säker. Det är inte omöjligt att du kan prövas både i BI och i BII samtidigt.
    Du kommer i alla fall bli prövad i alla de urvalsgrupper där du har rätt att prövas. Det kommer Antagning.se att se till! :)
    Om det är av någon anledning viktigt för dig att på förhand veta i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas - var god kontakta Antagning.se >>
    Dock tänk också på att reglerna eventuellt kan ändras tills det blir dags för dig att söka till sjuksköterskeprogrammet.
    ***
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser och försöker skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan och att du även gör Högskoleprovet.
    Vänligen och Lycka till!
    SYV