Elev
    Hej!
    Jag har kikat runt lite framtid.se och det visade sig att jag mest drar mig till yrken inom kategorin administration & ekonomi. Inom denna kategori är det väldigt utspritt vad jag kan tänka mig arbeta som.
    Jag tänkte därmed höra lite med er om ni kan ge tips på högskoleutbildningar som leder till yrkena som finns inom denna kategori. Det vore super snällt av er!
    // Linda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    du har rätt i att yrken inom Administration och Ekonomi är väldigt många och ibland inte ens liknar varandra.

    Bra att du kikat runt på www.framtid.se och läst om många olika yrken.

    På de flesta yrkesbeskrivningar på Framtid.se står det under UTBILDNING vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. Det är jättebra om du kan på de yrkespresentationer som intresserar dig mest, ser på vilka utbildningar som krävs eller rekommenderas.

    Många yrken inom arbetsmarknadsområde Ekonomi-och-administration kräver nödvändigtvis inte någon högskoleutbildning. Man kan få jobb antingen direkt efter gymnasiet eller efter en annan utbildning än en akademisk /högskoleutbildning/.

    Just nu ser jag >> 225 yrken inom Admin-och-ek på Framtid.se

    och det är väldigt stor skillnad mellan ex. Flyttsamordnare och Ambassadör; vad gäller både utbildning som krävs eller önskas och arbetsuppgifter som ingår.
    Självaste uppdelninggen mellan olika Arbetsmarknadsområden är också många ggr "ungefärlig" - ex. kan yrket Fritidscoach >> - lika gärna tillhöra Pedagogiskt arbete som Socialt arbete men också som Administrativt arbete /i viss mån/ ...