Elev
    Hej!
    Jag undrar om man verkligen behöver genomgå juristprogrammet (eller ekonomi) om man inte är intresserad av arbete inom domstol utan mer juridisk handläggare inom olika myndigheter. Finns det andra utbildningar man kan studera istället för en chans för sådana arbeten? Undrar också utöver universitetsutbildningar om det finns yh utbildningar som kan leda till detta?

    Tänker mig typ handläggare inom Skatteverket, kronofogd, konsumentverk, Arbetsmiljöverket, m.m

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    de arbetsgivare du nämnde i din fråga är Statliga Myndigheter. Och de brukar söka "utredare" med 3-årig högskolekompetens men kan också och brukar göra ibland - anställa "handläggare" där endast gymnasiekompetens räcker.

    Man behöver inte ha juristexamen för att ha en chans att få tjänst som utredare eller handläggare på en Statlig Myndighet. Exakt vilka högskoleutbildningar som passar, är svårt att säga pga det finns oändligt många olika utbildningar som passar; vi vet att det finns studie- och yrkesvägledar-utbildade /alltså, personer med SYV-examen/ som jobbar som utredare på statliga myndigheter; och också beteendevetare, sociologer, språkvetare  - alltså, med diverse olika utbildningar som är 3-åriga eller längre; alternativt kan som utredare anställas en person som saknar 3-årig högskoleutbildning men som har längre tidigare arbetslivserfarenhet av "utredningsarbete" på ngt. sätt, ex. om man har jobbat på försäkringsbolag som Skadereglerare (men här pratar vi om över 10-års arbetslivserfarenhet i bagaget hos den personer som söker jobb som utredare på en statlig myndighet).

    Det finns ett antal yrkeshögskoleutbildningar som skulle kunna ge grund inför de arbeten du är intresserad av; ex. yh som leder till yrken "Paralegal", "Upphandlare"; "Bygglovshandläggare" (tidigare har också yh fanns som hette "Reseacher", den är borta nu - men kanske kommer tillbaka - uppgift från sept 2019). Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se, se länkarna nedan;nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-vaxjo
    affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal
    Påhlmans-handelsinstitut/paralegal

    Studie- och yrkesvägledare