Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej A, det är bra att du är ute i god tid men å andra sidan, så fastställs inte utbildningsutbud på lång tid framåt, tyvärr...
    Du får gärna kika på https://www.filmarbetarutbildningen.se/inriktningar/ och på www.folkhogskola.nu (folkhögskoleutbildnignar); på www.yhguiden.se (yrkeshögskoleutbildningar) samt på www.studera.nu (högskoleutbildningar) men utbud förändras.
    Om du ska söka utbildning med start hösten 2019, kommer utbud av högskoleutbildningar fastställas till 15 mars 2019; och utbud av yrkeshögskoleutbildningar - till mitten på febr 2019.
    Några få utbildningar kanske redan är "beslutade" till hösten 2019, så man tror de kommer att starta, men förändringar kan inträffa i alla fall; utbildningsstart kan bli inställd.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/filmfotograf

    Det är inte några strikta regler om vem som får jobbet som filmfotograf; personer som jobbar med det har mycket varierande bakgrunder. Några är självlärda; andra har högskoleutbildningar (och t o m några stycken akademiska utb) i bagaget.

    Det är, som sagt, mycket bra att du är ute i god tid.... försöka komma i kontakt med filmbranschen på alla sätt du kan, ex. sök jobbet som statist>> på filminspellningar; eller sommarjobb som allt-i-allo >> inom TV och film samt lär dig så mycket du kan om foto och film.
    ******
    Om ett år, när du går i åk3 - blir det mer aktuellt att specifikt kika på de utbildningar som kommer att starta sommaren/hösten 2019. Just nu är det lite för tidigt... men å andra sidan kan folkhögskolorna ha helg- och/eller sommarkurser inom det aktuella området - kika på www.folkhogskola.nu eller kontakta deras infotjänst för med info. Man blir på så sätt inte utbildad "filmfotograf" - men alla kunskaper inom det aktuella området är värdefulla + du kan få kontaktar inom branschen (de som undervisar på sådana kurser borde ju rimligtvis själva ha kontakter, så de kanske kan rekommendera dig för någon; eller ge goda råd ang. framtid som filmfotograf).

    Hälsningar

    Peter syv