Clara

    Hej. Mitt största intresse är djur o skulle vilja jobba i djuraffär men vilka utbildningar kan man gå för att få rätt kompetens? Jag sökte en utbildning på distans för just detta ändamål men jag blev nekad då jag "var ej prioriterad grupp"dvs jag har ett annat jobb redan. Men för att kunna byta jobb behöver jag ju en utbildning. Hur ska jag göra? Vill tillägga att de är vuxenutbildning jag behöver gå då jag är 22.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Clara;

    kika gärna på framtid.se/yrke/butikssaljare och framtid.se/yrke/zoohandlare - det finns inga strikta krav på vem som får jobba som säljare i butiker. Det finns inte heller ngn garanti att med vilken utbildning som helst få jobb i en djurbutik. du kan skaffa dig långa utbildningar inom djurvård, inom handel mm och m.fl men ändå inte få jobb i djurbutiken eller så kan du få jobbet imorgon och lära dig på plats (under arbetets gång). Det handlar mycket om Kontakter & om att ha lite Tur också.
    All erfarenhet inom försäljning, kundkontakter och att ta hand om djur - bör ses som en merit, när du söker jobb i djuraffären, men ytterst är det upp till en arbetsgivare (vad hen tycker eller om hen har råd att anställa ngn, över huvudet taget - för att även om "behovet finns" av att anställa, men man ej har råd - då kan man ju inte anställa... tyvärr).

    Ang. komma in på Komvux/Vuxenutbildningen
    Komvux måste prioritera "personer med Kort tidigare utbildning"; handlar alltså inte om att du har jobb eller inte har jobb, utan om hur lång och hög tidigare utbildning du har. De som endast har grudnskolekompetens och ej läste på gymnasienivå, prioriteras framför de som har läst på gymnasienivå, oavsett vem som har jobb eller är arbetslös.

    Vänligen
    Julia