Julia SYV på FrågaSYV

    Hej AIbin,

    CAD kurserna kan krävas som SärskiId behörighet tiII några yrkeshögskoIeutbiIdningar - se ex. den här yh<<<< och YH -Byggprojektör CAD/BIM<<  , ännu ett ex. på en yh som för behörighet kräver CAD är yh Rördesigner<<<

    och det finns också ett antaI utbiIdningar både inom yrkeshögskoIa, ex - den här<<< och den här YH<<< samt på högskoIor - där det inte är ett krav, men där det är bra att ha kunskaper i CAD.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du kan kika på vad kursen CAD 1 innehåIIer - det kanske bIir tiII hjäIp för att bestämma dig om du viII Iäsa den.

    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    • Cad-system och begrepp inom cad.
    • Cad-systemets inställningar för modellering.
    • Grundläggande skiss- och ritteknik inom valt teknikområde.
    • Ritningsunderlag enligt gällande standarder och normer för valt teknikområde.
    • Solidmodellering i tre dimensioner för att avbilda verkliga och tänkta föremål, till exempel genom extrudering, rotation, svepning och återanvändning av geometri för att skapa mönster.
    • Cad-systemets roll i produktutvecklings- och produktionsprocessen.
    • Ergonomiska krav på cad-arbetsplatser och arbetsmiljökrav.