Hej,

    det finns väldigt många (tusentals) utbildningar som inte kräver matte 2, för att bli behörig.
    Det är omöjligt att ge en fullständigt lista, men jag kan ge några exempel:

    det finns många utbildningar inom Yrkeshögskola, Folkhögskola och KKU, som inte kräver godkänt betyg i matematik 2

    - se gärna några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/edugrade/optotekniker
    hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare-sthlm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/sommelier
    östsvenska-yrkeshogskolan/hotel-management-ostsvenska-soderkoping
    östsvenska-yrkeshogskolan/internationell-transportlogistik
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    affarshogskolan/sales-marketing-b2b-affarshogskolan-vaxjo
    och
    inom högskola-universitet:
    juristprogrammet
    utbilndingar på Konstfack
    Bibliotekarieprogrammet
    Konstnärliga program, t.ex i litteraturgestaltning och i kammarmusik
    Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap - se info om den utb. på Göteborgs Universitets hemsida
    Audiovisuell produktion - se info om utb. på Högskolan Dalarnas hemsida
    Arkivarie- och informationsförvaltningsprogrammet - se info om utbildningen på Södertörns hemskolans henmsida
    arkeologiprogrammet - se info om utbildningen på Umeå universitetet
    antropologprogrammet - se info om utbildningen på Göteborgs Universitet