Sanel

    Hej! Mitt namn är Sanel och jag är 19 år. Jag har tagit examen på Olympiaskolan i Helsingborg och jag har då pluggat Samhällsprogrammet + SOS. Jag jobbar just nu på ett företag som hanterar arbetskläder och driver försäljning av arbetskläder. Men jag har funderat lite, och jag har lite tankar om att kanske börja studera något nytt. Jag har några tankar om att kunna jobba som elektriker eftersom det är en väldigt stor efterfrågan på detta yrke, men eftersom jag studerat samhällsprogrammet så blir det svårt att komma till att bki elektriker känner jag... Finns det några vägar att ta i detta fallet för att kunna bli elektriker? Jag vill senare också kunna starta eget företag inom det yrke... Finns det kanske några korta vägar eller? Mvh, Sanel

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanel; det stämmer tyvärr att komvux har väldigt sällan möjlighet att bereda plats på yrkesutbildningar till sökande som redan har gymnasial utbildning "i bagaget" och detta gäller också yrket Elektriker. Det är dock inte förbjudet att söka till varje ny antagningsomgång och jag råder dig göra det (någon gång kan du ha tur, alltså att budget i komvux i din kommun tillåter att bereda plats även för dig som redan har gymnasiekompetens).
    Eftersom utbildning till Elektriker ligger i Sverige på gymnasial nivå, så är det inte så många alternativ som finns: gymnasieskolan EE/elteknik eller komvux: yrkespaket "elektriker".
    Om du redan har genomfört 3-årig utbildning på gymnasiet, kan du inte komma in i ännu en annan gymnasial utbildning på gymnasiet, tyvärr. Sök till komvux - till varje antagningsomgång.
    Att starta "eget" inom el kanske inte är omöjligt även om du inte är elektriker: du anställer i så fall behöriga elektriker i ditt företag som ska utföra el-arbeten.
    Mitt förslag: kika på Yrkeshögskoleutbildningar; där blir du inte just "elektriker" men se ex. info om
    utbildning/nackademin/elingenjor-konstruktion-nackademin-stockholm - behörighet inkluderar godkänt betyg i kursen "Ellära" men det går också bra att ha gymnasiebetyg i fysik. Du kan alltså på komvux söka läsa Ellära och Fysik; det är mer troligt att du kommer in på fysik, än på ellära - på komvux, alltså...

    Titta gärna på exempel på yrkeshögskoleutbildingar som kan vara av intresse för dig:

    utbildning/campus-varberg/elkonstruktör
    utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/elingenjör