Ali
    Hej!. Jag hoppade av gymnasiet i mitten av andra året. Jag vill studera ingenjörsprogrammet på högskolan och därför måste genomgå vissa kurser inklusiv matte3c, engelska6, fysik2 och svenska3. Jag vill helst inte börja om gymnasiet från 2:an, så var kan jag läsa dem efterfrågade kurserna?
    • Julia : Finns det någon speciell anledning till varför du inte vill läsa på gymnasiet? Jag har nu utökat mitt tidigare svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år kan du läsa på komvux; innan dess kan du läsa på en folkhögskola eller på egen hand (självstudier) och göra prövningar.

    Det är inte endast de kurser som du nämner, som du behöver få betyg i. För alla studier på högskolenivå i Sverige krävs det "Grundläggande behörighet" - och det innebär att du måste uppfylla kraven för Examensbevis, som är i princip = med att läsa på gymnasial nivå i 3 år och få godkänt i minst 90% av alla kurser man läser; i vissa kurser måste man dessutom tvunget ha godkänt betyg som t.ex i Gymnasiearbete.

    Ett annat sätt att komma in på högskola/universitet är via "reell kompetens", där räcker det med några få godkända kurser, men då måste man också ha minst 3-årig arbetslivserfarenhet som man uppnår efter det att man fyller 19 år, dvs det är tidigast när man är 22 år, som man kan bli bedömd ha Grundläggande behörighet på Reell kompetens. Dessutom blir man även tvungen att göra Högskoleprovet för att ha ngt. att konkurrera med om plats på högskola/universitet (då man saknar fullständiga gymnasiala betyg och ej kan bli prövad i någon betygsgrupp).

    Om vad som gäller om man vill söka till högskola på Reell kompetens kan du läsa på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag