Ronaldo Romi
    Om man skall jobba med marknadsföring, hos t.ex. en ett bilföretag, vilken är vägen dit? Är ekonomi den enda vägen dit? Jag har tänkt mycket på det med marknadsföring, då jag tycker det låter intressant.

    Jag går just nu systemutvecklingsprogrammet, men känner att det är långt ifrån det jag har som vision att jobba med. Kan man bli marknadsförare, om man går klart systemutvecklarutbildningen?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronaldo,
    "Marknadsförare" är ett mycket brett yrke. Det finns många olika typer av marknadsföring. Det är ofta bra att känna till den produkten eller tjänsten som man marknadsför - väldigt väl; sedan behöver man också vara en "viss typ av person": utåtriktad, flexibel, kreativ, tålmodig och ha även stor social kompetens. I annat fall blir det svårt att lyckas med marknadsföringen.
    Du får gärna kika på Framtid.se/yrke/marknadsforare och Digital-marknadsforare samt på yrke/brand-manager.
    Det går tyvärr inte att ge ett klart och tydligt svar på exakt vilken utbildning som leder till att man kan få jobba som marknadsförare... Tips: kontakta de företag/organisationer där du skulle velat jobba som marknadsförare och fråga vilken utbildning de rekommenderar; se i jobbannonser/platsannonser - vad som står under "Kvalifikationer" eller "Utbildningskrav"; ta reda på vad för utbildning de personer har som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba med.

    Bästa hälsningar & Lycka till!
    ANNA