Nathalie
    Hej!
    Jag går mitt andra år på samhällsprogrammet med inriktning beteende.
    Min fråga är främst, vilka valbara kurser som finns att välja när man går samhällsprogrammet? Som det ser ut idag har jag valt att lägga till Ma 3b och Eng 7 som mina valbara kurser. Dock vill jag byta bort Eng 7 då jag redan uppnår max i merit då jag även läser Spanska steg 4. Jag skulle vilja läsa någon kurs som fokuserar sig på samhället. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!

    Valbara kurser finns i två kategorier: Programfördjupande och Individuellt val.

    Individuellt val, 200 poäng, får man läsa "vad för nåt som helst", :) dvs välja fritt av alla de kurser som din skola kan erbjuda.

    Inom Programfördjupningen - finns det en lista på vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program. Se i Programplanen för Samhällsvetenskapsprogrammet en lista på kurser som får läsas. Det är inom den listan som varje gymnasieskola skapar en egen lista (vad som finns möjlighet att erbjuda). Begränsningar ligger i att behörig lärare måste finnas på skolan + tillräcklig antal elever måste välja läsa en kurs (man kan inte köra en kurs med några få elever, det går inte ihop - ekonomiskt sett).

    Därför är det i praktiken så att varje gymnasieskola skapar en egen lista på valbara kurser som du, som elev, på den skolan kan välja ifrån. Därför måste jag hänvisa din fråga till SYV på din skola - som har en lista på vad som finns att välja på just din skola. Det är olika listor för olika program, vad det gäller programfördjupande kurser men inom Individuellt val kan det vara en och samma lista för alla de olika programmen som finns på skolan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare