Denis
    Hej, jag går nu i nian och försöker välja linje till gymnasiet. Vill bli åklagare i framtiden men vet dock inte om jag ska välja Ekonomi Juridik eller Samhälle Beteende. Läste om ämnena som fanns i Sam Beteende och jag drogs mycket till det men vet inte om den linjen ger mig rätt behörighet till att bli åklagare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,

    Åklagare >> kan man bli på sikt, men man måste ha grundutbilnding från juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet kan man få på vilket nationell gymnasial program som helst.
    Varför det ofta sägs att det är Ekonomi/juridik som man bör läsa - är för att man tycker det är bra att "testa"/prova-på läsa juridik redan på gymnasiet, men för formell behörighet till juridik på högskolan, spelar det ingen roll.

    bästa hälsningar

    ANNA