Saga SYV

    Hej Aya,

    SA, Samhällsvet.programmet - är ett Högskoleförberedande program och, oavsett vilken inriktning man läser, lär inte ut ngt. specifikt yrke, utan ger allmän grund för vidarestudier. Man kan på Samhällsvetenskapsprogrammet blir behörig till tusentals olika eftergymnasiala utbildningar och det är omöjligt att nämna alla dem. Men jag kan ge några exempel på yrken som man ofta "siktar" på om man väljer Samhällsvet.programmet på gymnasiet /just inriktning på SA spelar inte så stor roll, förutom om man vill senare utbilda sig till lärare i Samhällskunskap, då behöver man helst välja inriktning "samhällsvetenskap" pga där läses en kurs Samhällskunskap 2 som krävs för behörighet för en blivande samhällskunskapslärare, men för övrigt blir man behörig till samma eftergymnasiala utbildningar på alla inriktningar på SA); och här kommer några exempel på yrken: kommunikatör, webbredaktör, informatör, journalist, jurist, copywriter, yrken inom HR, t.ex HR-assistent, marknadsförare, socionom, Samhällsvetare, polis, psykolog, socionom, lärare och kriminalvårdare.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tycker du fick redan ett bra svar, men jag vill komplettera lite med ännu fler exempel på yrken.
    Yrkesroller som en beteendevetare kan ha är bIand annat: SIUS-konsulent>>, arbetskonsulent, samtalsstöd inom diverse projekt, t.ex i projekt riktade till personer med psykisk ohälsa, rekryterare>>, rekryteringsansvarig, processledare>>, konsult i eget företag (huvudsakligen inom organisationsutveckling), arbetsmarknadskonsulent>>rekryterare>>, organisationsutvecklare>>, samtalsterapeut>>, studiehandledare>>, skolvärd>> och det är inte otänkbart att man skuIIe även kunna få anstäIIning som rektor>> (kanske börja med biträdande rektor och avancera senare tiII skoIIedare/rektor).

    Bästa hälsningar

    ANNA