Vanessa
    När jag tänker på yrken där man tjänar bra så kan jag bara komma på mansdominerade yrken så som ingenjörer, läkare, system-specialister. Alla dessa yrken kräver höga kunskaper inom matematik. Jag hade A i alla andra ämnen förutom matematik, där jag var helt värdelös och fick kämpa både dag och natt för att klara lägsta möjliga godkänt i Matte 2a.

    Jag vill utbilda mig på universitet till ett yrke som är välbetalt. Jag utbildar mig i nuläget till socionom men lönen är alldeles för dålig i alla möjliga yrken och positioner.
    Jag är totalt ointresserad av allting, är bara intresserad av ett yrke som ger bra lön. Jag tycker att alla jobb verkar supertråkiga, men förstår att man måste jobba för att få ekonomin att gå runt och då kan man lika gärna ha ett välbetalt jobb så man kan skapa sig en bra fritid i och med att jag skulle hata alla jobb lika mycket.

    Vilka utbildningar leder till välbetalda yrken (minst 50 000 i månaden) där man inte behöver vara bra på matematik?
    • Milla : Kika på https://www.framtid.se/yrke/chef
    • Anonym Kanin :

      Jag tillägger två saker: det här med att tekniska kunskaper ger högre avkast i längden handlar om att marknaden skriker efter folk med kunskaper inom komplicerade och innovativa yrken, där innovationer görs väldigt ofta inom just matematisk-tekniska sfären. Det andra jag vill tillägga är att du inte bör tro att något jobb leder till ingångslön på 50kkr för nyexaminerade. Lönekarriär och löneutveckling är en kombination av erfarenhet inom en bransch och kompetens (d.v.s vad du tillför i arbetet) samt social förmåga. Hårt slit, med andra ord.

    • :

      Anonym ; Fast det har inte enbart med efterfrågan att göra, bristen är minst lika stor på lärare, socionomer och sjuksköterskor. Om vi ska ta ekonomer så är det ett överskott och istället svårt att få jobb, men deras löner går rakt uppåt ändå. Det handlar dels om att kvinnodominerade yrken oftast är i kommun,stat eller landsting och dessa höjer inte lönerna enbart för att det är brist på ett sätt som privata gör. Sedan är kvinnodominerade yrken lägre värderade också, oavsett om yrket är minst lika viktigt som det mansdominerade. Jag känner ett tiotal killar med bara gymnasium som tjänar 40-50 k i månaden som elektriker, lastbilschaufförer och andra jobb som inte kräver någon högre utbildning alls och detta har inte varit efter lång erfarenhet för det är unga killar som bara jobbat något år som haft dessa 40-50 k i månaden som iprincip ingångslön i yrken som bara kräver gymnasiekompetens. Nu blir detta en fråga om feminism istället, men jag ser det som att det har väldigt lite att göra med behovet inom yrket då många av dem välbetalda yrken är de yrken med högst konkurrens och sämst betalda yrken är störst brist. Det har med mansdominerat och kvinnodominerat att göra, därför att vi lever i ett samhälle med patriarkala strukturer där män värderas högre än kvinnor. Om kvinnor ska värderas lika högt som män måste vi bete oss som män, tänka som män och därmed ta mans-jobb. Jag tror det är detta som kommer hända till slut och då kommer vi ha 0 personer på socionomprogrammet, på lärarprogrammen, på sjuksköterskeprogrammen. Samhället värderar oss kvinnor så lågt att vi alla till slut kommer lämna alla kvinnodominerade yrken, men hur ska samhället klara sig då? Vi är så lågt värderade trots att vi gör så många viktiga arbeten. Feminismen är viktigare än någonsin, för patriarkala strukturerna är den största orsaken till att kvinnodominerade akademikeryrken är så brutalt underbetalda. Varför förtjänar en ekonom i snitt 22 000 mer i månaden än socionomen? Det är högre antagningspoäng till socionom överlag då utbildningen är populärare samt brist på socionomer, socionomprogrammet är längre och överskott på ekonomer, det finns ingenting som stödjer att det är behovet som gör att mansdominerade yrken tjänar bättre.

    • Anonym Kanin :

      Givetvis finns det flera olika faktorer som spelar in, varav mitt exempel var ett av många - efterfrågan. Det är känt att privata alternativ oftast ger högre avkast och därför förvånar heller inte det andra i ditt påstående mig. Det här med lärare och vissa andra yrkens personalbrist har att göra med att dem har devalverats och folk vill heller inte bli det då dessa yrken förlorat 'statusen' de en gång hade. Menmen, här sätter jag punkt för mig. Ville bara ge en inblick i att lönekarriär är en kombination av olika faktorer, varav jag nämnde tre.

    • : Anonym : Jag förstår din poäng men det finns alltid undantag. Mitt ex är ingenjör och fick 48 000 i ingångslön, så i det fallet nådde han nästan 50 000 på sitt första jobb.
    • Anna : Vilken intressant och viktig fråga! Dock är också mycket svår att ge ett konkret svar på eller några garantier.
    • Anna : I ditt exempel med Ingenjör som fick 48 000 kr i ingångslön: jag tror han har Civilingenjörsexamen (som tar 5 år att uppnå) och när man satsar på en så lång utbildning, kan man inte veta vad lönenivån blir när man är färdig. För det andra, så skulle samma person på en annan arbetsplats för samma typen av jobb kunde kanske få både flera tusen mer eller Mindre... det är ju individuell lönesättning.
    • : Han var högskoleinjör med 3 års utbildning, så han hade inte civilingenjörsexamen. Hans vänner som var civilingenjörer fick högre än 48 i ingångslön, så han valde att läsa in en master på KTH (2 år extra), och hoppade då direkt upp till 60 000.
    • :

      5 år är lång utbildningstid men exempelvis en gymnasielärare har 5,5 år och är inte nära att få 48 000, inte heller psykologer med 5 års utbildning. En socionom med påbyggnadsutbildning inom psykoterapi är inte nära dem lönerna trots betydligt längre studier än 5 år totalt. En psykoterapeut har runt 11 års utbildning bakom sig, så det handlar mer om att branschen är mansdominerad än att man får betalt bara utifrån utbildningslängden.

    • Anna : En psykolog med privat praktik kan tjäna "hur mycket som helst" om hen är duktig på att marknadsföra sig och är också duktig på det hen gör.
    • Anna : Författare kan bli rika om deras böcker blir populära... Du verkar vara bra insatt i situationen på arbetsmarknaden.Kika på många olika yrken på www.framtid.se
    • :

      Självklart kan en liten klick bli rika inom vilket yrke som helst, men personligen tror jag att det är rimligt att gå efter genomsnittliga löner. Musiker tjänar generellt dåligt, men så finns det undantag som Beyonce som är ekonomiskt oberoende för resten av sitt liv och tjänar mer än vad 1 miljon läkare tjänar tillsammans. Men det är viktigt att ha realistiska förväntningar på hur långt man kan tänkas komma. Jag kan inte bli socionom när 99,999 % tjänar riktigt kasst, bara för att 1 person i hela Sverige kan bli rik inom yrket. Genomsnittslönen är för mig det viktigaste då man inte kan förvänta sig att vara den där undantags-personen.

    • Milla : förstår hur du tänker. Och det ligger mycket i det du säger. Du har funderat, gjort efterforskningar och vet vad du vill, vilket är jättebra! Som sagt, är inte vi här på FRÅGA Syv allvetande eller kan ge någon sort garanti på att vi vet allt och kan ge dig det exakta svaret på vilket yrke du ska satsa på... Det finns uppskattningsvis ca 8.000 yrken och fler blir de... Vi samlar det vi vet om olika yrken på www.framtid.se - så kika gärna på många olika yrken. Där vi har uppgifter om löner - uppger vi även den info i yrkespresentationerna.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Förutom olika chefspositioner, är det även politiker och /entreprenor-egenforetagare som kan tjäna ”bra med pengar”, utan att kunna mycket matte. Till chefer hör också rektorer, & personalansvariga på företag (som kan kallas för HR-specialister).

    Studie- och yrkesvägledare