Sarah123

    Hej, jag är lite kluven på vilken bransch jag ska skolaom mig till. Just nu jobbar jag i butik inom detaljhandeln och har gjort det i 15 år. Mina önskemål är en yrkesutbildning på 1-3 år. Det ska vara flexibla tider och helst något man kan delvis jobba hemifrån om inte helt jobba hemifrån. Kunna kombinera med ett familjeliv gärna en nettolön på 30 000-35 000 och det ska vara lätt att få jobb efter utbildningen. Med vänlig hälsning, Sarah

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Med tanke på dina önskemål skulle jag rekommendera att utforska olika yrkesutbildningar inom områden som DATA-IT, teknik, administration/företagsadministration. Här är några förslag på yrkesutbildningar som kan (i alla fall delvis) passa dina krav:

    Yrkesutbildningar inom DATA-IT:
       - Webb- och apputveckling
       - IT-support och nätverksteknik
       - Digital marknadsföring och e-handel.

     Yrkesutbildningar inom teknik:
       - Tekniker inom elektronik eller mekanik
       - CAD-design och teknisk ritning
       - Energiteknik eller miljöteknik.

    Yrkesutbildning inom administration och företagsadministration:
       - Administrativ assistent eller sekreterare
       - Ekonomi- och redovisningsekonom
       - Projektledning eller affärsutveckling.

    Möjlighet att jobba på distans (i alla fall någon eller några dagar i veckan) beror ofta på arbetsgivarens inställning till den saken; många ggr ser man att även om det är helt och fullt möjligt att jobba på distans, så kräver arbetsgivarna ändå att man ska jobba på arbetsplatsen/kontoret. Hur de olika arbetsgivare tycker och tänker och hur deras inställning skulle kunna ändras tills det blir dags för dig att söka jobb, kan jag tyvärr inte redogöra för (den arbetsgivaren som du ska jobba för kanske idag ännu inte finns...).
    Fundera också på att starta eget (bli din egen arbetsgivare) och då kan du själv bestämma var du ska jobba och hur mycket; utmaningen kommer att ligga i att skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att ditt företag ska, ekonomiskt sett, "gå runt". Yrkespresentation Egenföretagare/entreprenör finns att ta del av på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare
    Men om du i första hand tänker satsa på att bli anställd, rekommenderar jag att du kikar på yrkeshögskoleutbildningar - de har mycket stark förankring på arbetsmarknaden och uppvisar mycket goda resultat i att "ge jobb" i direkt anslutning till examen.
    Du får gärna kika på vad som finns i utbudet inom yrkeshögskola; nedan finns snabblänkarna som leder till YH-utb.presentationer på www.yhguiden.se:
    utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/infrastrukturprojektör
    utbildning/kyh/systemutvecklare-industriell-it-saekerhet
    utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    utbildning/teknikhogskolan/ingenjoer-ai-och-maskininlaerning
    utbildning/kyh/front-end-developer
    utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/el-och-belysningsdesigner
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/e-mobility-ingenjör
    utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/data-engineer
    utbildning/teknikhogskolan/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    utbildning/ec-utbildning/byggprojektor-inom-bim
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning

    Studie- och yrkesvägledare