Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    Farmakologi är det läkemedelslära, som bl a studerar hur substanser interagerar med levande organismer för att åstadkomma en funktionsändring, däremot finns det ett yrke "Farmakolog" - var god läs på https://www.framtid.se/yrke/farmakolog
    och så finns det också Farmaceut - var god läs på https://www.framtid.se/yrke/farmaceut
    och Apotekare>> är ett yrke som kräver lång krävande utbildning som är svårt att komma in på. En väg till apotekaryrket är via Receptarie>>, som är en kortare utbildning och som är lite lättare att komma in på.

    Det är rätt långa utbildningar, t.ex till apotekare läser man i fem år på heltid som kortast... för att om man först läser till receptarie, 3 år - och sedan söker till masterprogram som är på 2 år så kommer man inte in direkt på masterprogrammet, utan det är konkurrens om utbildningsplatserna och det kan krävas att man läser ytterligare 3 terminer innan man kan komma in på masterprogrammet för att kunna bli en apotekare; så tiden efter gymnasiet fram tills man blir apotekare kan uppgå till nästan 7 år.
    På så lång tid är det svårt att svara hur arbetsmarknaden kommer att se ut.
    Vi tror att det blir relativt lätt att få jobb inom det område som du är intresserad av.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare