Emma
    Har inget komplett gymnasiebetyg.
    Skulle vilja plugga dessa, vilken är den enklaste vägen? Via Komvux?

    Finns det möjlighet att studera något eftergymnasialt utan komplett gymnasiebetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola kan göra undantag & ta in utan fullständiga gymnasiebetyg. Högskola/universitet kan inte det.
    Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd - som du ska kontakta.

    Folkhögskolorna - man kan på en folkhögskola få Omdöme om grundläggande- och särskild behörighet till högskoleutbildningar; du kan söka till alla de olika folkhögskolorna (till Allmänna linjer*** i så fall) - oavsett var du bor eller är folkbokförd.
    *** Det är på Allmänna linjer som man inom folkhögskolor skaffar sig Gymnasiekompetens. Det kan finnas möjlighet att läsa på distans... men det får man kolla med just den aktuella folkhögskola, vad de kan erbjuda. Ansökningsperiod till folkhögskolorna brukar ligga på våren - och så startar man läsa i aug-sept sen, om man kommer in.

    Studie- och yrkesvägledare