Mikaela
    Hej,jag är 15 och funderar ju såklart mycket på allt som gäller gymnasiet.  Jag är intresserad av att plugga till psykolog och hörde att Sambeeteande är linjen man ska ta. Min merit är 307,5 från VT åk 8. Jag hoppas att mina betyg är goda nog för att få det ändå hyfsat enkelt att komma in. Det är ju en väldigt populär linje trots allt. Jag bor i Stockholm,Södermalm och undrar vilka skolor som har bäst Sambeeteande program. Jag vet att det är meningen att ingen skola ska vara dålig,men jag undrar alltså om ni vet vilka som är väldigt bra.

    Jag tycker att psykologi är något väldigt intressant men jag velar mellan andra linjer också. Känns svårt att föreställa sig 8 år till i "skolan". Jag är också intresserad av att bo utomlands i min framtid och har hört att psykolog yrket är något man knappt kan få lov att jobba med i andra länder man inte studerat i.

    Min största dröm är egentligen att bli författare men jag är rädd för att misslyckas. Det verkar inte krävas någon speciell linje för det och jag har ingen aning om hur det går till i högskolan gällande den saken.

    Jag har nog alltid tyckt om att berätta historier. Därför har jag alltid älskat film och media. Jag har alltid drömt om att bli en regissör,manusförfattare eller storyboard-artist.

    Jag är nog kluven med vad jag tror kan gynna mig och vad jag egentligen vill.
    • : Hej,
    • : Hej, Jag såg din fråga i förbifarten. Så jag tänkte besvara den så gott jag kan. Själv går jag sista året i gymnasiet och jag har upptäckt att utbildningen inte är det allra viktigaste. Några saker att ha i åtanke när du väljer gymnasium är: vänner och avstånd till skolan. Du kanske tror att detta är småsaker, men de underlättar vardagen mycket. Nu när vi har fått det ur vägen kan jag rekommendera ett par skolor och jag kommer självfallet förklara varför: VRG-Odenplan (400 poäng indv), VRG-Djursholm (300 poäng indv, eng 7 och 2 stycken kurser som du nog skulle älska), Marina Läroverket (200 poäng indv och du bör tycka om segling) och slutligen Enskilda gymnasiet Täby (200 poäng indv och eng 7).
    • : När du söker till universitetet vill du självfallet maximera dina meritpoäng. På samhällsprogrammet får du redan 1,5 "gratis" tack vare moderna språk 3 och 4. Om sedan eng 7 (1 poäng) är en del av programmet är det bara att tacka. ;) Så varför är indv så viktigt? Jo, skulle väljer ofta ut "onödiga kurser" som du inte har någon användning för. Jag är själv språk- och psykolgintresserad och går i natur,natur-programmet. Därför har jag fått läsa en hel del utökat. Vi kan väl säga ett det är något som du ska undvika till varje pris.
    • : Så till skolorna: Jag har vänner och kusiner som har gått på alla de här skolorna. Alla säger att Odenplan, Djursholm och Enskilda har väldigt engagerade lärare och elever. Sedan har jag har att marina ska vara bra, men inte så mycket mer. Problem är att jag inte känner dig, så jag kan inte säga om du kommer att trivas. Vi kan väl säga att alla dessa skolor är väldigt snobbiga (särskilt sam), jag "överlevde" själv bara i en vecka och sedan flydde jag till natur. Lycka till!
    • Mikael : Tack så mycket Josefin för dina kommentarer och för att du delar av dina erfarenheter!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Jag vill börja med att tacka Josefin för hennes kommentarer. Det är värdefuIIt att höra från den som själv har erfarenhet att gå på den skoIan eIIer det programmet som du vill söka till.

    De skoIorna Josefin nämner är

    VRG-Odenplan>>

    VRG-Djursholm>>

    Marina Läroverket>>
    och slutligen
    Enskilda gymnasiet Täby>>

    Jag tycker det är bra tips om att tänka på bl a hur mycket tid man lägger på att komma till/från skolan. Du ska ju resa så i 3 år och alla de timmarna på väg till/från skoIan "samIas på hög" till väldigt många timmar, som du kan lägga på ngt. annat rolig/produktivt!

    Ang. yrke Psykolog>> så är det i Sverige ett av de Legitimationsyrken>> vilket betyder att Socialstyrelsen måste godkänna utbildning och utan legitimation får man inte arbeta som psykolog. Det behöver inte förhålla sig på samma sätt i andra länder. I vissa länder kan man kanske t o m arbeta som psykoIog utan högskoleutbildning. Hur är reglerna kring "psykoIogyrket" i det landet där du vill arbeta som psykoIog om 8 år - vet inte jag... :) det kanske de sjäva inte vet ännu... för reglerna kan också ändras! :)

    Ang. yrke Författare eller Skribent så kan man ha diverse olika utbildningar... eller ingen utbildning mer än grundskola. Dock är det bra att ha både gymnasial och eftergymnasial utbildning, för det "skadar inte" att ha ett annat yrke "i ryggen", så kan man skriva på sin fritid fram tills dess att du lyckas som författare.

    Jag ska också fundera lite och även samråder med kollegorna imorgon & återkommer om jag känner att jag har ngt. viktigt/intressant att lägga till som svar på din fråga! :)

    HäIsningar

    Mikael SYV